5 tips voor een gezonde lunch

Moeite om te variëren met je lunch en eet je vaak die standaard boterham? Met deze vijf tips voor een gezonde lunch eet je vanaf nu gevarieerd, lekker en bovenal een gemakkelijk en gezonde lunch. Natuurlijk is deze ook makkelijk mee te nemen.

Gezonde lunch 1: Restje van de avondmaaltijd

De manier om voedselverspilling tegen te gaan. Daarbij ook nog eens een ontzettend makkelijke manier om te voorzien in een lekker en gezond lunchgerecht. Vaak is er altijd wel iets over van de maaltijd van de avond ervoor. Ook is het een slim idee om tijdens het bereiden van de avondmaaltijd na te denken of je iets extra’s wilt maken voor de dag erna. Zo grijp je nooit mis.

Gezonde lunch 2: Volkoren boterham met groente

Als variant op de “standaard boterham met kaas”. Neem altijd volkorenboterhammen wanneer je brood eet. Combineer deze vervolgens met een berg (geroosterde) groente en je hebt een goed uitgebalanceerde gezonde lunch.

Gezonde lunch 3: Soep

Soep is de manier om op een makkelijke manier een grote berg groente binnen te krijgen. Van een verse eigengemaakte soep kun je meerdere keren eten zowel voor avondeten als lunch. Heb je geen tijd om zelf soep te maken, kies dan voor een kant-en-klare variant waar veel verse groente in zit en niet teveel zout. Je soep meenemen naar het werk? Giet het over in een lege fles en draai de dop erop, klaar!

Gezonde lunch 4: Salade

Salades hoef je niet volgens een vast recept te maken. Iedereen kan het, echt. Kijk wat je in koelkast en voorraadkast hebt liggen en mix en match erop los. Begin met een basis van sla, bladgroente, granen en peulvruchten. Voeg hier een “hoofdingrediënt” aan toe. Idealiter is dit kaas, eieren, falafel, tofu, of een andere vega variant, maar je kunt ook voor vis of vlees kiezen. Maak de salade af met kleinere stukjes groente, fruit en kiemen. Wat je maar in je koelkast hebt liggen en waarvan je denkt dat het lekker past bij de basis en het hoofdingrediënt. Strooi er nog een topping overheen van noten, pitten en zaden en maak je salade af met een dressing. De dressing kan zo simpel zijn als olijfolie met balsamicoazijn en wat peper.

Gezonde lunch 5: Groenteomelet

Maak een eitje bij de lunch. Gooi hier natuurlijk weer een flinke portie groente bij om er een gezonde, vullende lunch van te maken. Klop twee eitjes luchtig en voeg hier wederom groente, granen en peulvruchten aan toe. Wanneer je deze van te voren klaarmaakt kun je het omelet op je werk opwarmen maar koud is het omelet minstens net zo lekker.

Heb jij nog meer tips voor een simpele, snelle en gezonde lunch? Ik ben er benieuwd naar en hoor ze graag. Je kunt je reactie hieronder achterlaten en dan voeg ik ze toe!

Pin It on Pinterest

Share This