Van kikkererwten kun je onder andere Hummus maken. Deze puree op basis van kikkererwten (peulvruchten) en, naast andere ingrediënten, de sesamzaadsaus tahin komt oorspronkelijk uit de Levant, als onderdeel van de Libanese keuken, maar tegenwoordig populair in het hele Midden-Oosten, Noord-Afrika en Turkije. Ook in Europa, waaronder Nederland en België, wordt dit steeds meer gegeten en is het bijna overal verkrijgbaar in verse vorm of in blik. Maar wat zijn kikkererwten precies? (1)

WAT ZIJN PEULVRUCHTEN?

Peulvruchten zijn zaden of de zaden met hun omhulsel. Onder peulvruchten vallen: bruine, witte en zwarte bonen, kapucijners, kievitsbonen (borlotti), limabonen, linzen, kikkererwten, kidneybonen en sojabonen. Peulvruchten staan in de Schijf van Vijf. Het bereiden van kikkererwten (en peulvruchten) kan op verschillende manieren. Wanneer je kikkererwten uit blik of pot koopt, zijn ze al gekookt en kun je ze direct verwerken tot hummus. Echter wanneer je gedroogde kikkererwten koopt, moet je ze lang koken voordat ze gaar zijn. Het gaat sneller wanneer je ze eerst weekt of een snelkookpan gebruikt. Weken scheelt al gauw zo’n 10 tot 20 minuten. kikkererwten week je in driemaal hun gewicht in water. Je kunt ze vervolgens in hun weekwater koken. (2)

VOEDINGSWAARDEN:

(3)

GEZONDHEIDSASPECTEN:

Peulvruchten en dus kikkererwten verlagen je LDL-cholesterol, wat helpt om je bloedvaten gezond te houden. Verder zijn ze rijk aan koolhydraten, eiwitten, B- vitamines en mineralen, zoals ijzer, calcium, molybdeen en fosfor. Peulvruchten bevatten veel vezels. Daarom geldt het advies om peulvruchten elke week te eten. Gedroogde of uit glas of pot zijn beide goede keuzes en even gezond. Let bij peulvruchten in blik wel op het zoutgehalte. Peulvruchten in blik zijn een gezonde keuze als ze minder dan 200 milligram natrium per 100 gram bevatten. Kijk hiervoor op het etiket. Spoel peulvruchten in blik af om zoveel mogelijk zout kwijt te raken. (4)

DUURZAAMHEIDSASPECTEN:

De teelt en productie van peulvruchten heeft een lage klimaatbelasting. De consumptie van peulvruchten in plaats van vlees is minder milieubelastend. Peulvruchten hebben vergeleken met granen minder kunstmest en bestrijdingsmiddelen nodig. Peulvruchten stellen weinig eisen aan de grondsoort. Ze kunnen groeien op droge en schrale bodemsoorten. Ze trekken stikstofbindende bacteriën aan. Deze bacteriën kunnen stikstof uit de lucht binden, dat de plant vervolgens kan gebruiken voor de groei. Dit is een vorm van natuurlijke bemesting. (2)

PEULVRUCHTEN EN GRANEN COMBINEREN:

Naast dierlijke eiwitten zijn er ook heel veel plantaardige eiwitten. De kwaliteit van eiwit in het voedsel wordt bepaald door de aanwezige hoeveelheid essentiële aminozuren. Wanneer peulvruchten en granen gecombineerd gegeten worden levert dit veel essentiële aminozuren en dus een overeenstemmend eiwitprofiel op zoals gezien wordt in het lichaam. Dit heet de aanvullende eiwit kwaliteit. Vandaar dat peulvruchten met granen een uitstekende vleesvervanger is, omdat het lichaam uit deze twee producten samen een overeenstemmend eiwitprofiel kan “bouwen” zoals dat gezien wordt in het menselijk lichaam. (5)

Heb je na het lezen van deze blog trek gekregen en wil je zelf ook wel eens iets gezonds maken met kikkererwten? Maak dan deze super lekkere zongedroogde tomaat hummus eens!

Pin It on Pinterest

Share This