Het is winter en ik voel mij beroerd. Hoog tijd dus voor een sapvast kuurtje. Sinds een jaar of 5 houd ik ongeveer twee keer per jaar “grote schoonmaak”. En dan heb ik het niet over het schoonmaken van mijn huis, maar over het schoonmaken van mijn lichaam. Of eigenlijk kan ik beter zeggen “schoonspoelen”.

Citroensapvast kuur:

Mijn aller eerste sapvast kuur was de “citroensapvastkuur’. Een aantal jaren ouder en vooral wijzer op voedingsgebied is dit absoluut niet de sapvast kuur die ik zou aanraden aan mensen. Met de citroenvastkuur drink je alleen water met citroensap, ahornstroop en cayennepeper. Ik heb de kuur tot 8 dagen met pijn en moeite volgehouden (en zelfs erbij gevlogen, hoe onverantwoord) maar nadat ik zo’n pijn in mijn buik kreeg van het citroensap ben ik ermee gestopt. Niets voor mij dus. Ook voeding technisch sta ik  nu helemaal niet meer achter deze kuur. Ondanks dat de meningen in het algemeen sowieso al verdeeld zijn over het onderwerp sapvasten, ben ik van mening dat de citroensapvast kuur zeker geen goede kuur is. Met deze kuur is er een te grote kans op tekorten aan belangrijke voedingsstoffen omdat er gedurende de kuur helemaal geen voedingsstoffen genuttigd worden.

Een veel grotere fan ben ik dan ook van een sapvastkuur met groente- en fruitsappen. Door een kuur te doen met groente- en fruitsappen geef je je spijsvertering de kans om bij te komen van zijn intensieve dagelijkse taken, heb je zelf gedurende een paar dagen tijd voor rust en bezinning én geef je je lichaam de voedingsstoffen om zich te ontdoen van eventuele opgebouwde toxische belasting.

Deze belasting kan zich opbouwen door:

  • Verkeerde en teveel voeding
  • Onregelmatig en gehaast eten
  • Structureel te weinig vocht nuttigen
  • Te weinig bewegen en te weinig slaap
  • Roken, alcohol en medicatie
  • Omgeving met luchtverontreiniging

(1)

Wanneer we bovenstaande lijstje goed bekijken zie je dat wij, werkzaam in de luchtvaart, hoog scoren op de “toxische belasting”. Hoog tijd dus om eens te kijken hoe een goede sapkuur is opgebouwd.

Voorbereidingsfase:

Voordat je begint aan de sapkuur is een voorbereidingsfase van minimaal 3 tot 7 dagen raadzaam. Je kunt je lichaam voorbereiden op de periode dat je gaat sapvasten door rekening te houden met wat je eet en drinkt. Ook voor het effect van de uiteindelijke sapvast kuur is het slim om:

Stop met eten en drinken van:

  • Rood vlees en vleeswaren
  • Gebakken en gefrituurd voedsel
  • (tarwe) Granen en zetmeel houdende producten
  • Suiker
  • Beperk zuivel
  • Fast food
  • Alcohol
  • Cafeïne houdende dranken
  • Stop met roken!

Eet en drink alleen of in plaats van:

  • (vette) Vis, gevogelde en eieren
  • Soepen en salades
  • Minimaal 600 gram groente en maximaal 2 stuks fruit per dag
  • Noten, zaden en pitten
  • Granen zoals haver, kamut, grutten, amaranth of couscous
  • Bonen en peulvruchten
  • Smoothies, versevapjes, witte/groene thee en water

De sapkuur (hoofdfase)

Tijdens de sapkuur drink je 5 keer per dag tussen de 300ML en 500ML verse groente-
en fruitsappen met uitzondering van dag 1. Op dag 1 drink je minstens 3 tot 5 liter
water met citroen en/of limoen, aangevuld met groene of witte thee gedurende de
hele dag.

Vanaf dag 2 drink je naast de verse groente-en fruitsappen, water of witte/groene thee. Voordat je ’s ochtends begint aan je eerste sap, kun je eerst 2 glazen (lauw) water met een schijfje citroen/limoen en een kop groene of witte thee drinken. Hiermee vul je je vochttekorten aan die zijn ontstaan tijdens de nacht en zet je als het ware “je motortje” aan.

Hierna drink je je ochtend sap zodra je trek krijgt en verdeel je de rest
over de dag naar behoefte.

Eindfase na de sapkuur

Begin na de sapkuur niet zomaar met het eten van vast voedsel ondanks dat die pizza wellicht enorm lokt. Dit is te belastend voor je spijsverteringssysteem. Neem daarom een opbouwperiode van een dag of 4 a 5 in acht. Hiervoor kun je wederom de voedingsmiddelen uit de voorbereidingsfase gebruiken.

Maak de eerste dag na de kuur nog 3 verse sappen en eet een tussendoortje zoals
fruit, rauwkost en/of groente. De vezels die in het groente of fruit zit zorgt ervoor dat je darmen weer gestimuleerd worden voor hun functie. De tweede dag maak je weer 3 verse sappen en begin je ’s ochtends met wat (plataardige) yoghurt en vers fruit en ’s avonds eet je een verse eigen gemaakte (zoutloze) bouillon of soep. Vanaf de derde dag kun je naast
het verse sap, groente en fruit, (plantaardige) yoghurt en bouillon of soep langzaam weer
opbouwen met kleine hoeveelheden vast voedsel zoals eieren, granen, peulvruchten, noten , pitten en zaden en eventueel vis en gevogelte.

Let erop hoe je spijsverteringssysteem op alles reageert. Krijg je darmklachten dan
eet je teveel en/of te zwaar!

Met de sapkuur heb je tijdelijk je voedingspatroon veranderd, dit is een mooi moment om deze verandering gestructureerd door te zetten! Waarschijnlijk ben je afhankelijk van de duur van je kuur ook een aantal kilootjes kwijt geraakt. Dit is in eerste instantie vocht en de vulling van je darmen. Wanneer je weer vast voedsel gaat nuttigen zullen er ongeveer 2 kilo terug komen. Probeer uitzonderingsproducten of minder gezonde producten niet meer te nuttigen. Hierdoor zal je structureel resultaat zien van je sapvastkuur! (2)

Effectiviteit:

Helaas is er (nog) relatief weinig onderzoek gedaan naar het gebruik van groentesappen. Wel zijn er een aantal studies die het volgende laten zien:

  • Twee dagen vasten voor chemotherapie vergroot het effect van de chemo. Dat blijkt uit onderzoek op muizen. Vasten zorgt ervoor dat gezonde cellen beter bestand raken tegen de effecten van chemotherapie. Bijwerkingen zouden hierdoor afnemen, aldus het onderzoek. Het is nog niet bekend of ditzelfde effect ook bij mensen optreedt. (3)
  • Het gebruik van 500 ml bietensap extra per dag verlaagt de systolische (bovendruk) bloeddruk met 4 mmHg op de korte termijn (tot 2 weken) ten opzichte van controle. (4)

Groentesap telt officieel niet mee voor de dagelijkse portie groente. Groentesap bevat namelijk meestal kleinere hoeveelheden vezels, vitamine C, foliumzuur (B11) en andere (bioactieve) stoffen, dan van nature in groente aanwezig zijn. Toch kunnen groentesappen wanneer goed gebruikt van toegevoegde waarde zijn voor je gezondheid. Daarnaast is het een fijn alternatief op de aanbevolen dagelijkse koffie, thee en water. (5)

Heb jij ervaring met sapvast kuren, wil je extra informatie, heb je vragen of aanvullingen? Ik lees je (beleefde) reactie graag!

Leesvoer / Bronnen:

  1. Praktijk gezonder – Begin de lente met een detox!
  2. SuperJuicer – All about slowjuice (boek)
  3. Dieet Cetera – Vasten / sapvastkuren
  4. Gezondheidsraad – Groente en Fruit, Achtergronddocument bij richtlijnen goede voeding 2015
  5. Voedingscentrum – encyclopedie groente

Pin It on Pinterest

Share This